Jaap schreef:
>
> Met mijn volgende bezoek aan de Oekraine wil ik een
> tweedehands computer meenemen voor iemand.
> Hier heb ik een paar vragen over.
>
> 1) Hoe kan ik de taal etc in de juiste veranderen.
Ligt aan het gebruikte Operating System. Als het om Windows gaat, neem dan Windows 2000 of XP Professional. Als je er niet mee zit om Bill Gates te belazeren kan je ook ter plaatste heel makkelijk en heel goedkoop een CD-kopie van Windows XP of zo aanschaffen.
> 2) Is het beter het toetsenbord ter plaatse te kopen?
Op zich ‘Ja’, maar het kan simpeler, gewoon het ‘normale’ toetsenbord meenemen, stickertjes voor de toetsen ter plaatste kopen en opplakken. Komt eigenlijk op hetzelfde neer.
> 3) Zijn er problemen te verwachten bij de grens( ga met de auto).
Ja, als hem netjes wil importeren wel. Zorg dat je een zo laag mogelijke en officieel uitziend mogelijke factuur meeneemt, schijnt te helpen om de kosten laag te houden. Je kan ook gokken en ‘m niet aangeven, maar als ze ’m vinden heb je wel een probleem, en kom je er zeker niet goedkoop vanaf.
Ik nam onlangs voor twee weken een redelijk dure notebook mee voor eigen gebruik in het vliegtuig, melde dit netjes bij de douane op Borispol, maar ze stempelden mijn declaratie formulieren niet eens af. Ze geloofden me wel, en de douanier vond het leuker om zijn Duits uit te proberen op mij met een kletspraatje. Nu zit wel mijn passpoort vol met Oekrainse visa's van de laatste anderhalf jaar, misschien dat dat nog uitmaakte?
Tip: laat de mensen aan wie je 'm geeft niet in de buurt en kennissenkring teveel rondbazuinen dat ze een computer hebben gekregen. Het vergroot anders de kans op inbraak significant..
Armand