Donetsk

  • Herman

    Hallo mijn Naam is Herman

    en ik hoop dat iemand mij meer kunt vertellen over Donetsk

    weet iemand een mooie site over Donetsk?

    of is iemand zelf daar ook heen geweest mischien?

    Hoe is die stad daar?

    kun je daar ook euros inwisselen voor hun geld?

    en is het eten in Restaurants duur of goedkoop in Donetsk?

    en hoe zijn de nacht treinen van Kiev naar Donetsk

    ja ik heb een hoop vragen

    en ik hoop ook dat er mensen zijn die mij kunnen helpen met deze vragen.

    alvast heel vriendelijk dank

    Herman……..

  • Gilbert

    Hallo Herman!

    De meeste informatie over Donetsk kun je hier op deze site vinden als je een aantal links blijft volgen.

    Ik ben zelf twee keer in Donetsk geweest. Ik heb geen idee waarvoor je er naar toe wilt gaan, maar voor een vakantie is dit niet de meest geschikte plaats. Er zijn genoeg mogelijkheden om een en ander te bezichtigen, maar het is wel handig als je iemand bij je hebt die een beetje Russisch spreekt. In Donestk spreken maar zeer weinig mensen engels. Net als in Lugansk trouwens. Een aantal studenten weet met hangen en wurgen een woordje engels uit te brengen, maar in een taxi, bus of in een winkel of restaurant kun je dit wel vergeten!

    De stad op zich is nogal oud met hier en daar enige moderne gebouwen ertussen.

    Uiteraard kun je, je Euro's en of Dollars gewoon inwisselen. Dit hoeft niet per se in een bank te gebeuren. Dit kan ook in een groot aantal winkels, apotheken en natuurlijk in hotels. De omwisselkoersen hangen bij de officiële omwisselpunten buiten aan de muur. Het omwisselen in een hotel kan ik je alleen maar afraden, maar dat geld voor ieder land.

    Restaurants in de Ukraine zijn over het algemeen goedkoop. Voor een goede maaltijd met een of twee drankjes, in een doorsnee restaurant met Europese keuken, betaal je in Donestk-centrum tussen de 15 en 30 Grivna. 100 Euro is ongeveer 530 grivna. Verder moet je er rekening mee houden dat het maandelijkse salaris van de meeste mensen in Donestk zeer laag is. Tussen de 35 en 50 Dollar per maand. Een uitstapje naar een restaurant is dan ook een luxe voor de meeste Ukrainers. Er zijn een aantal restaurants in de buitenwijken waar je, je voor 10 grivna helemaal zat kunt eten. Dit is dan wel Ukrainse kost!

    De nachttreinen van Kiev naar Donestk zijn inderdaad nachttreinen te noemen. Je maakt de hele nacht mee en je doet geen oog dicht.: ))) Als je een ticket koopt in het treinstation in Kiev, kun je het best alle tickets van het betreffende compartiment kopen, Zodat je tenminste een beetje privacy hebt tijdens de reis. Doe je dit niet dan kan het gebeuren dat je een vier persoon’s compartiment moet delen met een veelvoud van het toegestane aantal. En dan weet je tenminste zeker dat je geen oog dicht doet tijdens de reis.: ))) Ik meen dat de reisduur tussen de 14 en 17 uur bedraagt. De kosten van een enkele treinreis bedragen volgens mij 50 grivna per slaapplaats voor een buitenlander.

    Verder kan ik je ook aanraden om vanuit Kiev een vliegtuig naar Donestk te nemen. Er zijn dagelijkse vluchten over en weer vanuit Kiev naar Donestk. De kosten zijn uiteraard een stuk hoger. Op dit moment kost een retourticket $ 75. De reisduur is ongeveer 2 en een half uur. Ik weet dat er mogelijkheden zijn om bij een binnenlandse vlucht de piloot rechtstreeks te betalen zonder van te voren een ticket te kopen. Dit scheelt ongeveer de helft. Maar ook hiervoor is een woordje Russisch vereist.:)))

    Ten slotte kan ik je alleen maar aanraden om een appartement te huren ipv een hotel kamer te nemen.

    Mocht je nog vragen hebben dan kun je mij uiteraard een mailtje sturen.

    Gegroet,

    Gilbert

  • anastasija

    restaurants zijn duur.

    treinen zijn goed en goedkoop

    je kunt er met euro's betalen dan ben je in de meeste gevallen goedkoper uit.

    Groetjes anastasija