2 nationaliteiten (oerk. en nederl.)

  • Nick

    hallo

    nog dit? ga nooit met 2 paspoort op reis

    daar komt vodden van of broblemen

    als je oekraine ga is best met een Oekraine paspoort ga geen visa nodig

    Als je naar anders land ga is best met Nederland paspoort ga ( buiten Europa )

    en binnen Europa één identiteitskaart

  • john

    Hallo

    Ik heb het russisch niet gelezen maar begrijp ongeveer

    waar het verhaal over gaat.

    Armand als je een nederlands paspoort hebt gekregen

    wil het niet zeggen dat je nationaliteit veranderd als voorheen

    je een ukrainse nationaliteit hebt gehad.

    je nat. blijft altijd in dit geval ukrains

    vandaag ben ik het volgende te weten gekomen !

    Als je 3 jaar in nederland samenwoont met dezelfde partner

    kan je een paspoort aanvragen, en krijg je een nederlands paspoort,

    dit schijnt de nieuwe regelgeving te zijn.

    en mocht je in de ukraine bezittingen hebben

    b.v. apartement of huis en je kunt dit met notariele documenten

    aantonen, kun je ook blijven beschikken over een ukrains paspoort.

    of je hiermede ook kunt reizen zonder visa

    daar kan ik je nog niet op andwoorden, omdat ik dat

    tot op heden heb uitgezocht.

    groeten

    john

  • Armand

    john schreef:

    >

    > Armand als je een nederlands paspoort hebt gekregen

    > wil het niet zeggen dat je nationaliteit veranderd als voorheen

    > je een ukrainse nationaliteit hebt gehad.

    > je nat. blijft altijd in dit geval ukrains

    > vandaag ben ik het volgende te weten gekomen !

    > Als je 3 jaar in nederland samenwoont met dezelfde partner

    > kan je een paspoort aanvragen, en krijg je een nederlands

    > paspoort,

    > dit schijnt de nieuwe regelgeving te zijn.

    > en mocht je in de ukraine bezittingen hebben

    > b.v. apartement of huis en je kunt dit met notariele documenten

    > aantonen, kun je ook blijven beschikken over een ukrains

    > paspoort.

    Nee, sorry je bent abuis. Het is hier namelijk niet de Nederlandse wet die roet in het eten gooit, want bovenstaande klopt wel wat de Nederlandse wet aangaat, maar het is de Oekrainse wet die in de weg zit! De Oekrainse wet is heel erg duidelijk: een Oekrainer mag onder geen enkele omstandigheid een andere nationaliteit ernaast hebben. Als een Oekrainer dus een Nederlandse nationaliteit krijgt/neemt, dan verliest deze volgens de Oekrainse wet automatisch de Oekrainse nationaliteit. Maar(!), en dat is het verraderlijke, Nederland meldt niet automatisch aan de Oekrainse autoriteiten als een Oekrainer de Nederlandse nationaliteit heeft gekregen, en dus lijkt(!) het allemaal geen probleem. Alleen vroeg of laat kunnen de Oekrainse nationaliteiten er achter komen (in het voorbeeld dat ik dus schetste maar dat kunnen er nog vele andere zijn) en dan zit die persoon zwaar in de problemen. Geloof me, dit is me door een Oekrainse advocaat die in Nederland woont haarfijn en zonder speld tussen te krijgen uitgelegd. Nogmaals, het probleem zit 'm niet in de Nederlandse wetgeving maar de Oekrainse. Kijk dus heeeeeel goed uit - als ze in Oekrainse het door krijgen (en dat krijgen ze dus op een gegevens moment, je komt er niet onderuit) dan kan het zelfs er op neer komen dat die persoon nooit(!!!!) meer Oekraine inkomt, omdat die simpelweg geen visum verstrekt wordt (ze zijn er tenslotte achter dat die Nederlander/se geworden is, en heeft dus een visum nodig). Dit is echt geen grapje of misverstand. Serieus, ik wou dat het waar was.

    Armand

  • Armand

    Nog een aanvulling: een Oekrainer moet dus als deze de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen, op zijn/haar Nederlandse paspoort voortaan naar Oekraine reizen. Meldt bij de ambassade dat men de Nederlandse nationaliteit heeft genomen. Zorg daarvoor(?) ook dat men zich netjes in gemeente waar men in Oekraine woonde heeft afgemeld, als men dat nog niet heeft gedaan. Als dat allemaal gedaan is, dan is er geen probleem met reizen naar Oekraine in de toekomst, men moet dan alleen een visum gaan halen. Neem er geen enkele risico mee, ik kan het niet nadrukkelijker zeggen.

    Armand

  • john

    Hi Armand.

    Ik begrijp je verhaal volkomen

    en zal uiterst voorzichtig zijn.

    groetjes

    john

  • Armand

    john schreef:

    >

    > Hi Armand.

    > Ik begrijp je verhaal volkomen

    > en zal uiterst voorzichtig zijn.

    Succes John. Een tip nog: als je echt allemaal precies wil weten kan ik je aanraden donateur/lid te worden van SPSN-O, de Stichting Platform Samenwerking Nederland-Oekraine (www.oekraine.org of www.spsn-o.nl) welke naast een tijdschrift ook twee mailinglisten heeft waar ook die genoemde advocaat (als privepersoon, niet vanuit haar beroep) op zit en geregeld antwoord en tips geeft t.a.v. dit soort zaken.

    Armand

  • Ol

    Bij Oekraïense Ambassade in Nederland, zagen ze dat:

    Als je Nederlandse nationaliteit al tijdje hebt, en van Oekraïense nationaliteit heb je nooit schriftelijk afstand genomen, blijf je burger van Oekraïne.

    Zolang je burger van Oekraïne blijft krijg je GEEN visum voor Oekraïne in je Nederlandse pasport. Naar Oekraïne zou je zonder visum rijzen, allen als je in gemeente in Oekraïne hebt aangemeld dat je permanent in buitenland woont (je krijgt speciale stempel in je Oekraïense pasport) – heer heb jij gelijk in!

    Dat is theorie in praktijk weet ik niet of dat werkt.

    In ieder geval zolang je 2 pasporten hebt, krijg je geen visum.

    Armand schreef:

    >

    > Nog een aanvulling: een Oekrainer moet dus als deze de

    > Nederlandse nationaliteit heeft verkregen, op zijn/haar

    > Nederlandse paspoort voortaan naar Oekraine reizen. Meldt bij

    > de ambassade dat men de Nederlandse nationaliteit heeft

    > genomen. Zorg daarvoor(?) ook dat men zich netjes in gemeente

    > waar men in Oekraine woonde heeft afgemeld, als men dat nog

    > niet heeft gedaan. Als dat allemaal gedaan is, dan is er geen

    > probleem met reizen naar Oekraine in de toekomst, men moet

    > dan alleen een visum gaan halen. Neem er geen enkele risico

    > mee, ik kan het niet nadrukkelijker zeggen.

    >

    > Armand

  • Armand

    Ol schreef:

    >

    > Bij Oekraïense Ambassade in Nederland, zagen ze dat:

    > Als je Nederlandse nationaliteit al tijdje hebt, en van

    > Oekraïense nationaliteit heb je nooit schriftelijk afstand

    > genomen, blijf je burger van Oekraïne.

    > Zolang je burger van Oekraïne blijft krijg je GEEN visum voor

    > Oekraïne in je Nederlandse pasport.

    Precies, ze erkennen namelijk je Nederlandse nationaliteit niet zolang je geen afstand van de Oekrainse hebt gedaan.

    >Naar Oekraïne zou je

    > zonder visum rijzen, allen als je in gemeente in Oekraïne

    > hebt aangemeld dat je permanent in buitenland woont (je

    > krijgt speciale stempel in je Oekraïense pasport) – heer heb

    > jij gelijk in!

    Je kan dan met je Oekrainse paspoort wel naar Oekraine toe, dat is geen probleem, omdat je volgens de Oekrainse wet nog gewoon Oekrainer bent. Het probleem is alleen echter om er dan weer uit te komen als je terug naar Nederland wil. Die stempel heb je wel nodig, maar daar kunnen ze je alleen een boete voor geven (iets van EUR 50,- op dit moment als ik het goed onthouden heb) maar daar mogen ze je niet voor vasthouden. Wat wel het risico is, dat je namelijk in een ‘deadlock’ terecht komt. Want wat is het geval: je hebt geen verblijfvergunning voor Nederland meer want je hebt een Nederland paspoort en dus niet meer nodig. Tevens heb je uiteraard dan geen Schengen visum in je Oekrainse paspoort. Je kan dus met je Oekrainse paspoort niet Nederland in. Da's op zich niet erg, want je hebt ook een Nederlands paspoort die Nederland uiteraard wel erkent. Maar ze controleren je al als je bijvoorbeeld vanaf Borispol naar Schiphol wil vliegen of je als Oekrainer daar wel heen mag. En volgens je Oekrainse paspoort mag dat dus niet (meer) want, zoals ik hierboven al zei, geen Schengen visum en geen verblijfsvegunning (meer). Je Nederlandse paspoort kan je niet gebruiken daar want daar zit dan geen visum voor Oekraine in dus je zou dan illegaal binnengekomen zijn, bovendien erkennen ze die (nog) niet. Je zit dan in de klem. Er is wel een truuk op en dat is eerste naar een land gaan waar een Oekrainer geen visum voor nodig heeft en vanuit daar verder gaan met je Nederlandse paspoort, deze truuk werd (en wordt?) door ex-Joegoslaven ook vaak gedaan. Alleen die truuk wordt steeds moeilijker in de toekomst omdat de buurlanden van Oekraine (Polen, Hongarije e.a) in de a.s. maanden en jaren ook visums voor Oekrainers gaan eisen (als ze dat niet al deden) i.v.m. hun a.s. toetreding tot de EU.

    > Dat is theorie in praktijk weet ik niet of dat werkt.

    > In ieder geval zolang je 2 pasporten hebt, krijg je geen visum.

    Da's juist. Er is maar een goeie oplossing: als een Oekrainer/se de Nederlandse nationaliteit aanneemt, dan direct officieel afstand doen van de Oekrainse. Vroeg of laat kom je anders in de problemen. NB: je kan natuurlijk ook gewoon de Oekrainse nationaliteit houden, nadeel is dat je dan visums moet blijven aanvragen voor niet Schengen landen als Engeland, de VS etc. Het is helaas het een of het ander.

    Armand

  • olena

    Hallo,

    ik woon in Nederland 12jaar al,ik heb Nederlandse paspoort en de Nederlandse Nationaliteit.In de eerste instantie moet ik afstand van de Oekrainse Nationaliteit doen.Ja…ik heb alles gedaan wat ze gevragt hebben,maar nieks terug gehoort het.Ik moet de Ukrainse paspoort in Den Haag bij Ambassade afgeven,en ik heb veinig tijd om te naar toe te gan,ook tijd tot 1december 2012.Weet jullie misschien iemand wie kan mij helpen.Graag verwacht ik reactie van u.

    Met vriendelijke groeten,

    Olena

  • Fred

    Hoi Olena,

    Op dit moment mag je nog steeds 2 nationaliteiten hebben en hoef je je Oekr. paspoort dan ook nog niet in te leveren. Mijn vrouw heeft sinds 1 jaar de Ned. Nationaliteit en ik heb dat toen expliciet gevraagd. Nu dus niet nodig. Hoe de toekomst er uit gaat zien???????

    Groetjes,

    Fred