Naar Oekraine

  • kees

    Volgende week rijd ik naar Vinnitsa. Weet iemand hoe de toestand van de wegen momenteel is? Normaal ga ik via Lublin en dan RavaRuska. Het is al een jaar geleden dat ik per auto ben geweest, weet iemand hoe het aan deze grensovergang gaat de laatste tijd? vr.gr. kees.

  • Hans

    Kees,

    Grensovergang voor personen is niet veel anders dan jaar geleden. Voor goederen erg groot probleem. Wegen zijn sterk achteruit gegaan. Waren al niet best maar is afgelopen jaar na de winter zo goed als geen onderhoud geweest. 's Nachts rijden was al gevaarlijk, nu bijna onmogelijk.

    Succes.

  • ariana

    paar maanden geleden reden we via Lublin Dorohusk grensovergang Yagodin. Wegen vielen mee, er zijn wel paar plekken waar ze errrrrrrg slecht zijn maar in het algemeen wel te doen. Ik raad je aan om bandenspanning te corrigeren als je Oekraine binnenrijdt, die moet lager zijn dan in Europa. Ze zijn trouwens bezig met nieuwe weg tot Zhitomyr.

    Grensovergang was 30min in totaal (Polen + Oekraine), maar wij kwamen om 5uur 's morgens aan, volgens mij hadden ze al geen zin om iets te controleren.

  • Fred

    weten jullie wat de beste route is naar Vinnitsa en hoe lang hebben jullie gereden? Ik speel met de gedachte om ook eens een keer met de auto te gaan,het is eens iets anders. Misschien heeft iemand nog belangrijke tips?

  • ariana

    Wij gaan heel vaak met de auto. Vanaf Enschede tot Yagodin ongeveer 20 uur (natuurlijk stoppen wij tussendoor:-) ) Ongeveer 6-7uur voor Duitsland en ongeveer 12 uur voor Polen. In Polen hebben ze ongeveer 300km autobaan, maar je moet dan wel toll betalen, 11zlotyh voor personenauto. In totaal 3 of 4 keer betalen (weet niet meer zeker volgens mij 3 keer). Ik raad je aan om Polen ‘s avonds (aller beste ’s zondags) binnen te rijden, dan ben je zo doorheen, weinig transport, weinig vrachtwagens.

    Als je TomTom hebt met 43 landen dan kun je Kovel intoetsen, dan doe je het zeker goed, maar wel eerst updaten, in Polen zijn veel nieuwe wegen.

    De route is als volgt: Enschede-Osnabruck-Hannover (A2)- Bad Oyenhausen (A2 aanhouden)-Hannover/Berlin (A2aanhouden)- op het knooppunt Werder Berliner Ring wisselen naar de Berliner Ring/A10 Potsdam/Frankfurt Oder- aanhouden Frankfurt Oder/Warschau A12

    In Polen:

    Bij grensovergang ga direct over naar de E30 2

    Neem tweede afslag op de rotonde naar de E30 E65 2 3

    Neem eerste afslag op de rotonde naar de 305

    Einde van de snelweg 305 ga door op de A2 E30 volg aanwijzingen: Poznań Poznan A2 Warszawa Warszawa Terespol A2 Terespol

    Dus hou altijd Poznan in de gaten

    Na Poznan' volg aanwijzingen Warschau (Warszawa) Grojec

    Als je op de snelweg rijdt, dan kom je in verwaring door aantal aanwijzingen Warschau, dat je afslag moet nemen, doe dat niet!!! Gewoon tot de einde van de snelweg rechtdoor rijden, Als je afslag neemt dan moet je heel lang via kleine dorpen rijden met heel smalle wegen, echt rot!

    Ehmmm… Aanwijzingen Warschau volgen en dan kom je vanzelf in Warschau terecht. Verder volg je aanwijzingen Lublin. Hier begint de leukste stuk van mijn verhaal. Als je daar verdwaalt dan kan het van 3 tot 10 uur duren voordat je de Warschau in de goede richting uitrijdt:-) Er hangen bijna geen aanwijzingen, of toch wel aanwijzingen maar Lublin staat er niet bij!!! Als je niet weet welke kant je op moet hou Terespol in de gaten, die gaat zelfde kant op.

    Er is trouwens ook nog een weg om Warschau te vermijden. Dan moet je op de rotonde ongeveer 50km voor Warchau afslag Grojec nemen. Het is een route voor de vrachtwagens, die rijden zeg maar om de Warschau heen.

    Je zult het van zelf zien dat alle vrachtwagens (hou vooral vrachtwagens met oekrainse kenteken in de gaten) op de rotonde niet rechts richting Warschau afslaan, maar rijden richting Grojec (volgens mij derde afslag op de rotonde).

    Verder volg aanwijzingen Lublin. En als je via Grojec rijdt dan volg je eerst aanwijzingen Radom en daarna Lublin.

    Na Lublin is maar welke grensovergang je kiest. Wij gaan altijd via Yagodin, dus volg je Helm, Als je via Rava-Russka wilt gaan dan volg je Zamosc.

    Ehmmm… Dan zijn we klaar met Polen.

    Oekraine:

    Omdat wij altijd via Yagodin rijden en maar enkele keren via Rava-Russka, hier volgt de routebeschrijving vanaf Kovel'. Er is maar eigenlijk een weg (rechtdoor) vanaf Yagodin naar Kovel', dus daar zul je nooit verdwalen:-) Hier is trouwens slechte wegdek, dus snel zou je niet rijden +/- 100km/uur. Na Kovel volg aanwijzingen Lutsk schrijft als: ЛУЦК, na Lutsk volg je Rivne schrijft als: PIВНЕ. Pas op in Rivne (je zult via binnenstad rijden) veel open luiken en gaten in de weg, let dus goed op de weg.

    Na Rivne volg aanwijzingen Zdolbunov (schrijft als ЗДОЛБУНОВ), Slavuta (СЛАВУТА), Gricev (ГРИЦЕВ). Dan rijdt je de Zhitomyrska oblast' binnen en na Gricev volg je Lubar (ЛЮБАР), daarna rijdt je richting Hmelnik (ХМЕЛЬНИК) en rijdt Volynska oblast' binnen, na Hmelnik volg aanwijzingen Vinnitsa (schijft als ВIННИЦЯ). Vanaf grensovergang Yagodin tot Vinnitsa, ongeveer 520 km. Qua wegdek vanaf Rivne tot Vinnitsa kan ik je niet vertellen, al heel lang niet gereden, wij rijden altijd richting Kiev.

    Als ik je paar tips mag geven, dan zou ik je adviseren Polen ‘s avonds binnen te rijden en door te rijden tot Lublin, dan zou je ’s morgens vroeg in Lublin zijn. Omdat je al erg moe zou zijn, dan adviseer ik je in Lublin over te nachten (genoeg hotels). De beste zijn Korcma (of Korchma ?), Baba Yaga, en nog eentje helemaal van hout, weet de naam niet meer. Daar kun je heel lekker eten voor weinig geld, maar met nadruk op lekker en niet op geld. Daar kun je ook overnachten. Omdat je de hele nacht hebt gereden dan zou je de hele dag moeten slapen, en dan zou je ‘s nachts moeten rijden, maar dat raad ik je ten sterkste af. Gewoon uitrusten tot morgenvroeg. Als je om 5-6 uur ’s morgens vertrekt, dan rijdt je Polen nog vrijwel verkeersvrij door en rijdt je Oekraine binnen als de zon al hoog staat. Dus je hebt dan de hele dag voor 520km. Denk aan gaten in de wegdek, open luiken in Rivne enz., Je zult niet sneller dan 110-120km/u rijden, op sommige plekken misschien geen 60km/u. Dus reken wel hele dag voor 520km.

    Nog een tip. Ik weet niet op welke brandstof je rijdt maar tanken in Polen is goedkoper dan in Duitsland. Dus tanken dat je ongeveer genoeg hebt tot grensovergang Duitsland/Polen + 100km. Goede tankstations: Orlen, Shell, altijd met shop en koffie. LET OP!!!: Er is maar 1 tankstation op de snelweg in Polen, dus als je Polen binnenrijd binnen 100km afstand voltanken!!!!

    Oh ja, kantor (geldwissel in Polen). Omdat je nog genoeg brandstof binnen 100km afstand hebt, niet wisselen bij grensovergang, slechte koers. Rijd maar door tot heel groot complex NEVADA (aan de rechter kant, je zult hem niet missen, heel kleurrijk belicht), ongeveer 30-40km vanaf grensovergang. Daar kun je geld wisselen, eten, plasen, water/chips/snoep kopen, gewoon van alles en nog wat.

    Tanken in Oekraine is nog goedkoper dan in Polen, je raad het al he? Tanken tot grensovergang +100km:-). In Oekraine mag je geld wisselen gelijk na de grensovergang, want ik ben niet zeker dat je verder nog geld zou kunnen wisselen. Na grensovergang binnen 20km afstand tankstation WOG (groen), daar tanken. Hou wel in de gaten dat in Oekraine kun je als beste tanken bij WOG, Shell, Okko, Lukoil. Zijn niet de goedkopste, maar de kwaliteit van de brandstof is beter. En NOOIT tanken bij noname kleine tankstations in dorpen, of langs de weg. Gewoon doorrijden tot grote tankstations van bovengenoemde merken (zijn genoeg hoor).

    En de laatste waar ik nu op kom is bedelaars langs de weg:-), pardon, ik bedoelde politie op de wegen in de Oekraine. Als je gestopt wordt, gewoon antwoorden: “I am sorry, but I don't understand you, could you please speak English?” Hij zou je radar of weet veel wat laten zien, gewoon blijven herhalen. Als jij nog niet van hem af bent, dan laat je hem met gebaren zien dat hij een rekening naar je huisadres mag sturen. Dan houdt het zeker op!:-) Zo doe ik het altijd, nog nooit problemen mee gehad.

    In Polen trouwens veel flitspalen in dorpen, ik ben wel aantal keer geflitst, maar nog nooit rekening gekeregen. Maar hou wel rekening mee dat het in een keer kan veranderen:-)

    Tsja, wat een lang verhaal. Hoop dat je hier wat aan hebt. Je mag me natuurlijk ook mailen als je nog meer vragen hebt. Mijn e-mail: svetlana.nl@hotmail.com

  • kees

    Ariana, als ik je een tip mag geven: rij eens via Krakau, dat is iets korter en je hebt meer (tol)snelweg. Voor de rest zijn je tips OK. vr.gr. kees.

  • Fred

    Ariana, hartelijk dank voor je ruime antwoord, mijn plan was eigenlijk om overdag door polen te rijden en savonds door ukraine , ik ben weleens per bus gegaan en de route door ukraine is precies dezelfde,maak me eigenlijk alleen zorgen door polen te reizen.Nogmaals bedankt.

  • ariana

    Het valt heel erg tegen Polen overdag. Veel transport, vooral veel vrachtwagens, je zou dan langer dan 12 uur over doen. Wat mij betreft is Polen minder erg qua wegen en aanwijzingen dan Oekraine.

  • kees

    Als ik smorgens om 4 uur vertrek ben ik s'avonds om 9 uur bijna bij Lublin. De volgende dag om 5 uur vertrekken en s'avonds om 9 uur sta ik in Vinnitsa a.d. keletskaya, kinotheater MIR,Daar wonen wij vlakbij. De grens naar Oekraine duurt nu nog maar hooguit anderhalf uur.

  • klaas

    wil naar de oekraine wat voor papieren voor auto en persoon nodig klaas