Geachte mevrouw Wijnman,
Ik hoop dat u de schoondochter bent van de Wijnman die ik zoek. Het gaat om het volgende:
Momenteel ben ik bezig een brochure samen te stellen over de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit Grave (NBr). Een van die slachtoffers is de in Grave geboren luitenant Henk Derks. Hij is geinterneerd geweest in Stanislau en tijdens een transport van Stanislau naar Neu Brandenburg met twee medegevangenen uit de trein ontsnapt toen deze vrijwel stil stond op het station van Neu Strelitz. Dat was op 17 januari 1944.
Die twee medegevangenen waren de kapiteins Opsomer en Wijnman. Zijn klommen uit een zijraam van de trein en werden daarbij betrapt door een Duitse patrouille. Opsomer en Wijnman wisten te ontsnappen en Henk Derks is bij zijn ontsnappingspoging doodgeschoten.
Ik heb over deze zaak een kopie van een handgeschreven rapport, opgemaakt door de ook in Stanislau geinterneerde M.P. van Hoof.
Er bestaan foto's van het kamp Stanislau waar kamergenoten van Henk Derks op staan. Ik ben op zoek naar deze foto's en alle andere relevante informatie over Henk Derks, Stanislau en de ontvluchtingspoging.
Mogelijk is de genoemde kapitein Wijnman uw schoonvader en kunt u mij helpen aan de foto's en/of andere interessante informatie.
Met vriendelijke groet,
Jan Timmermans