Stalag 371 Stanislau

  • willem

    Tijdens de tweede wereldoorlog was mijn vader krijgsgevangene in Polen, Stalag 371 te Stanislau (of wel Stanislawow). Ik ben op zoek naar het kamp. Waar staat het. Staat het er nog en zijn daar foto's van.

    Inmiddels heb ik begrepen dat het in Stryj of in Ivano Frankovsk moet liggen of tussen deze twee steden.

    Kan iemand mij verder helpen.

  • jan de waal

    Onlangs na het overlijden van mijn moeder heb ik documenten gevonden van mijn vader, 10 jaar eerder overleden over zijn krijgsgevangenschap in stanislau. Ik heb alle documenten, foto's, tekeningen en houte doosjes online gezet op:

    http://home.hetnet.nl/~citapoes/levensloop_frans_de_waal.htm

    of www.eindhovenfotos.nl

    ook alle boeken die over die periode gaan staan vermeld.

    Ik zal een plattegrond en kaart ook online zetten, binnenkort komen nog delen uit de brieven

    groeten

    jan

  • G. Meijer

    Het kamp in Stanislau bestaat nog steeds, dat hebt u kunnen zien aan het antwoord van Jan de Waal. Probeert u eens onderstaande link:

    http://www.museumverbindingsdienst.nl/leven.html

    Daar vindt u het e.e.a.

    Mijn vader was ook in Stanislau, daar heb ik wat afbeeldingen van, maar de collectie bij stichting leven achter prikkeldraad is veel groter.

    m v g

    G Meijer

  • E. van der Most

    Beste Willem,

    Onderstaande site bevat sinds kort een recente Google earth afbeelding van het kamp in het Ukrainse “Ivano Frankivsk” (het vroegere Poolse Stanislau).

    http://www.eindhovenfotos.nl/levensloop_frans_de_waal.htm

  • han ketting

    Ik heb in mijn archief een gedicht aangetroffen,dat ondertekend is door twee personen n.l.

    H.Madsen en een onduidelljke tweede handtekening gedateerd 24 maart 1943.

    Over Admiraal de Ruijter.

    Zit in een omslag waarop staat Glohem Stuart '43 naar Heijting

    Ik weet niet hoe ik in het bezit van deze stukken gekomen ben. Wil er graag meer van weten.

    graag reactie op mijn bericht J,.Ketting Amersfroort.

  • kalien blonden

    Ik ben op zoek naar (kinderen, familie, vrienden van) Humpfrey Poolman die in het kamp in Stanislau gevangen zat. Misschien kan iemand mij verder helpen.

    Met vriendelijke groet

  • Marianne E. Wijnman-Notenboom

    Mijn schoonvader FRANS WIJNMAN geboren 25 oktober 1891 was als officier krijgsgevangene in Stanislau.

    Ik heb foto's en verslagen van hem in mijn bezit.

  • Jan Timmermans

    Geachte mevrouw Wijnman,

    Ik hoop dat u de schoondochter bent van de Wijnman die ik zoek. Het gaat om het volgende:

    Momenteel ben ik bezig een brochure samen te stellen over de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog uit Grave (NBr). Een van die slachtoffers is de in Grave geboren luitenant Henk Derks. Hij is geinterneerd geweest in Stanislau en tijdens een transport van Stanislau naar Neu Brandenburg met twee medegevangenen uit de trein ontsnapt toen deze vrijwel stil stond op het station van Neu Strelitz. Dat was op 17 januari 1944.

    Die twee medegevangenen waren de kapiteins Opsomer en Wijnman. Zijn klommen uit een zijraam van de trein en werden daarbij betrapt door een Duitse patrouille. Opsomer en Wijnman wisten te ontsnappen en Henk Derks is bij zijn ontsnappingspoging doodgeschoten.

    Ik heb over deze zaak een kopie van een handgeschreven rapport, opgemaakt door de ook in Stanislau geinterneerde M.P. van Hoof.

    Er bestaan foto's van het kamp Stanislau waar kamergenoten van Henk Derks op staan. Ik ben op zoek naar deze foto's en alle andere relevante informatie over Henk Derks, Stanislau en de ontvluchtingspoging.

    Mogelijk is de genoemde kapitein Wijnman uw schoonvader en kunt u mij helpen aan de foto's en/of andere interessante informatie.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Timmermans

  • john

    Ik heb hier diverse oude foto's geplaatst die gebruikt zijn in een presentatie die op 10 april 2010 is gegeven voor de Nederlandse Genealogische Vereniging afd: West Noord-Brabant.

  • Dick As

    Ik ben op zoek naar informatie over de heer Ernst die als Nederlands krijgsgevangene in Stanislau heeft gezeten.

    Hij is niet teruggekeerd uit de oorlog.

    Aan de familie is niet bekend gemaakt waar wanneer en hoe hij is overleden.

    alle informatie is welkom.

    Dick As