Engels in ukraine?

  • Tj Kuipers

    Simpel vraagje maar niet bepaalt onbelangrijk,Kan ik met engels terecht in Crimea?

    Het ligt namenlijk in mijn bedoeling om aankomende zomer die kant uit te gaan en zou dan vanaf het vliegveld (Simferapol) met taxi o.i.d naar Sefastopol willen.

    Nog zo één,kan ik daar met euro's overweg of is het verstandiger van te voren de geldzaken te regelen?

    Nog ééntje,welk soort visa zou het beste zijn ? de bedoeling is om er ongeveer drie a vier weken te verblijven bij een Ukrainis gezin of hotel (hangt natuurlijk van het ontvangstkomitee af :-)…).

    Ik weet het ….veel vragen maar toch..

    b.v.d voor jullie reactie's

    Tj Kuipers.

  • jim

    je kunt op het vliegveld . maar ook in kiev euro's wisselen ,maar je kunt daar ook pinnen, hoop dat je er wat aan hebt .

    ben chauffeur en rij hooft zakelijk in de zomer in de ukraine,

    groetjes jim

  • marco

    Je kan het met engels proberen maar de meeste mensen daar praten toch echt russisch……. Als ik jouw was zou ik misschien maar een klein beetje russisch gaan leren…..wel zo handig als je daar een pivootje wil bestellen.

    Alhoewel ik weet dat jongere mensen tot ongeveer 30 jaar wel enige kennis hebben van engels….

    Hrivna's kun je niet krijgen hier, maar in de oekraine en ook rusland kun je vaak wel

    op veel plaatsen wisselen, vaak weten lokale mensen wel waar euro's of dollars te wisselen op straat (beter dan bij de bank….) (maar kijk wel goed uit als ze zien dat je veel euro's bij je hebt….) Ook pinnen is een mogelijkheid maar het kan zijn dat geldautomaten het ook niet kunnen doen…. en als er misschien maar 1 of 2 in de stad zijn.

    Een gewoon toeristenvisum is voldoende ik geloof 3 maanden geldig? Kijk op site van de ambasade…. Hou je er wel rekening mee dat je moet invullen waar je verblijfplaats is in Sevastapol.. ik bedoel adres en naam van de gastheer…

    Veel plezier in Sevastopol

    Marco

  • Yura

    Tj, Op de Krim is het goed mogelijk om te pinnen. Afgelopen september was ik nog in Simferopol en Yalta en in beide plaatsen zijn in het centrum zeker een tiental geldautomaten beschikbaar. Ook in Sevastopol kan dit geen probleem zijn. Waarbij het met positief opviel dat ze ook allemaal goed functioneerden. Uit oogpunt van veiligheid kan het handig zijn je geld deels cash in Euro's en deels ter plaatse uit de automaat te halen. Het gehele bedrag cash mee kan ook mits je er enigszins onopvallend mee omgaat.

    Gewoon toeristenvisum moet voldoende zijn. Die worden afgegeven voor maximaal drie maanden (single entry). Mocht je jezelf aanvraagbureaucratie van de ambassade willen besparen (reis- en wachttijd vooral) dan kun de visumaanvraag bijvoorbeeld ook door Eurocult in Utrecht laten verzorgen. Zij kunnen je ook zeer goed adviseren/helpen met reisbenodigdheden als vliegtickets, natransport na aankomst etc. Ze verkopen nl. niet alleen standaardpakketten/groepsreizen, maar bieden veel aanverwante maatwerk diensten voor de individuele reiziger. Maar goed, dat allemaal afhankelijk van eigen wensen en mogelijkheden.

    Paka, Yura

  • Bert

    Ik ben zelf afgelopen zomer naar de Oekraine geweest, heb daarbij de plaatsen Kiev en Kharkov bezocht.

    Dit zijn uiteraard grote steden en had er totaal geen moeite mee om aan geld uit de muur te komen.

    Pinnen ging dus perfect.

    Het engels wat minder, ik heb er weinig mensen ontmoet die er goed tot redelijk engels konden.

    De jongeren praatten inderdaad wat meer engels en een engelse tolk is best wel handig want lezen en verstaan doe je er absoluut niks.

    Ik vond het een spannend land, weer eens wat anders dan Spanje of Griekenland.

    Groeten Bert

  • Tj Kuipers

    Geweldig ! …de reactie's die ik van jullie krijg,alvast bedankt daar voor ik zal er zeker mijn voordeel mee doen.

    Nou zit ik eigenlijk met nog één vraagje cq probleempje…

    Ik heb meen ik ergens gelezen dat je alleen je verblijfadres maar hoeft op te geven en geen uitnodiging meer nodig bent voor het verkrijgen van een visum.

    Dit schijnt al vanaf ergens begin 2002 zo te zijn.

    Nu komt mijn vraag pas: Klopt dat? ik kan er op het net weer eens niets over vinden.

    En nog even op Jim's reactie …je adviseerd me om alvast wat russisch te leren maar waar doe ik dat dan? heb totaal geen idee waar of er les in russisch word gegeven.

    In ieder geval allemaal hartstikke bedankt en alvast fijne feestdagen toegewenst .

    TJ.

  • marco

    Hi TJ..

    Voor je visa heb je inderdaad geen uitnodiging meer nodig dit in tegenstelling met rusland. Wel moet je op je visaaanvraag aangeven het adres waar je verblijft….

    Dit kan zijn het hotel of persoon die je gaat bezoeken. Ik ben niet zeker of je je met je visum nog moet melden bij de vreemdelingendienst in de oekraine. Ik ben zelf 2 keer in Kiev geweest en heb het toen niet gedaan en of het ook moest om zo'n stempeltje te halen? Ik had in iedergeval geen problemen met de terugkeer.

    Ik begin zelf met een cursus russisch aan de volksuniversiteit in Amsterdam.

    Om in iedergeval de basisbeginselen van deze taal onder de knie te krijgen.

    Over een maand ga ik weer naar St-Petersburg en Pskov om mensen te bezoeken die ik laatste vakantie ontmoet heb.

    Veel plezier in Sevastopol

    Poka

    MarcoTj Kuipers schreef:

    >

    > Geweldig ! …de reactie's die ik van jullie krijg,alvast

    > bedankt daar voor ik zal er zeker mijn voordeel mee doen.

    > Nou zit ik eigenlijk met nog één vraagje cq probleempje…

    > Ik heb meen ik ergens gelezen dat je alleen je verblijfadres

    > maar hoeft op te geven en geen uitnodiging meer nodig bent

    > voor het verkrijgen van een visum.

    > Dit schijnt al vanaf ergens begin 2002 zo te zijn.

    > Nu komt mijn vraag pas: Klopt dat? ik kan er op het net weer

    > eens niets over vinden.

    > En nog even op Jim's reactie …je adviseerd me om alvast wat

    > russisch te leren maar waar doe ik dat dan? heb totaal geen

    > idee waar of er les in russisch word gegeven.

    >

    > In ieder geval allemaal hartstikke bedankt en alvast fijne

    > feestdagen toegewenst .

    >

    > TJ.

  • Bert

    Wat Marco al zei ,is dat je alleen een verblijfsadres moet hebben bij de aanvraag van het visum.

    Verder hoef je je nergens te melden in de Oekraine bij vreemdelingendienst of waar dan ook.

    Ook de aankoop van een ziekteverzekering bij de grens was er voor mij af.

    Moest wel een papiertje invullen maar hoefde niets te betalen.

    Ik denk dat je het Russisch niet even leerd in een paar weken danwel maanden.

    Het heeft ook wel zijn charme met gebarentaal toch de weg te vinden en wat te eten te bestellen.

    Misschien een reisgidsje mee met Russisch op reis.

    Even kijken wat je wil en dan laat je de persoon het zelf lezen.

    Maar goed de een leert sneller dan de ander.

    Heb ooit zelf een poging Tsjechies gedaan maar daar had ik me de buik snel vol van, en Russisch lijkt me niet veel makkelijker.

    Succes

    Bert

  • Tj Kuipers

    Allemaal waar Bert,

    Maar de persoon waar ik naar toe ga verwacht ik op z'n zachtst gezegt wel wat vaker te zien dan één keer dus dan mag ze van mij ook verwachten dat ik er wat voor over heb en me enigzins in haar taal en cultuur verdiep.

    Met andere woordenhet is de bedoeling dat het beslist niet bij deze éne keer blijft dat ik naar Sevastopol af reis.

    Heb al wel wat op het net gevonden over het leren van russisch maar denk toch dat ik maar een schriftelijke cursus aanvraag daar amsterdam hier ook niet direct naast de deur ligt (Heerenveen).

    Hoe dan ook ik zal eerst zien of ik het alfabet onder de knie krijg en dan zien we wel weer verder (Stap voor stap).

    Heb hier wel kunde aan mensen van russische afkomst en zou kunnen vragen of ze me willen helpen eventueel.

    bedankt voor jullie reactie,

    TJ.

  • fred

    Hoi,

    Ben net terug uit de Oekraine en heb samen met mijn vriend die daar woont Sevastopol en Yalta bezocht.

    In Sevastopol heb je in de hoofdstraat een tweetal geldautomaten, 1 staat in een hotel (te herkennen aan de vele taxi's voor de deur en de renovatie van de buitengevel). Deze geldautomaat kan ik je aanbevelen omdat hier ook bewaking van het hotel een oogje in 't zeil houdt.

    Wij zelf hebben ervoor gekozen om een appartement te huren, qua prijs beduidend goedkoper dan een hotel. Het appartement was zeer goed en we zijn er op het station van Sevastopol te weet gekomen dat het te huur was.

    Wij zijn met de slaaptrein van Kiev naar Sevastopol gegaan, ik kan dit aanbevelen.

    Mocht je nog wat willen weten lees ik het wel.

    Veel plezier, Fred